Przejdź do głównej treści strony
Invest in Lubań
29-10-2025

We wtorek, 28 października, odbyła się XXIV sesja Rady Miasta Lubań. W porządku obrad znalazło się wiele istotnych punktów.

Jednym z ważniejszych elementów sesji było wystąpienie Pani Anny Płotnickiej-Mieloch – Prezes Łużyckiego Centrum Medycznego w Lubaniu, która przedstawiła aktualną sytuację placówki. Jak poinformowała, stan w jakim przejęła szpital, określiła jako „krytyczny”. W swoim wystąpieniu omówiła główne problemy, z jakimi boryka się szpital – m.in. braki kadrowe, przestarzały sprzęt oraz trudności finansowe. Pomimo trudnej sytuacji Pani Prezes podkreśliła, że Łużyckie Centrum Medyczne dysponuje konkretnym planem naprawczym oraz jasno wytyczonym kierunkiem rozwoju. Przedstawiła listę najpilniejszych potrzeb oraz projekty mające na celu usprawnienie funkcjonowania placówki i poprawę jakości świadczonych usług medycznych. Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem radnych, którzy wyrazili uznanie dla determinacji i zaangażowania w działania na rzecz rozwoju szpitala. Prezez podziękowała także Radzie Miasta Lubań i Burmistrzowi za wsparcie - m.in. zaangażowanie w przezkazanie przez Fundację Ronalda McDonalda łóżek dla rodziców małych pacjętów oraz zakup holterów do Poradni Kardiologicznej.

W dalszej części sesji przedstawiono Apel Radnych Miasta Lubań, dotyczący zwiększenia dostępności profesjonalnej pomocy dla osób z różnego rodzaju uzależnieniami oraz ich rodzin. Radni zwrócili się z propozycją utworzenia Poradni Profilaktyki oraz Terapii Uzależnień i Współuzależnień przy lubańskim szpitalu.

Poruszono również kwestie dotyczące infrastruktury miejskiej. Radni omawiali m.in. problem z rozładunkiem samochodów dostawczych do "Delikatesów Centrum" oraz trwającym remoncie ulicy Mikołaja, co znacząco utrudnia wyjazd mieszkańców z parkingu. Omówiono również temat inwestycji drogowych – remont ulic Łąkowej, modernizację ulic Hutniczej i Robotniczej, a także remony mostu przy ul. Starolubańskiej. Burmistrz odniósł się również do stanu technicznego wieży Trynitarskiej – jednego z najbardziej rozpoznawalnych zabytków Lubania. Jak poinformował, przeprowadzona analiza wykazała, że zakres niezbędnych prac remontowych jest znacznie większy niż pierwotnie zakładano, a koszt przedsięwzięcia wyniesie około 1 mln zł. Burmistrz poinformował także o planach utworzenia Rady Seniorów Miasta Lubań, której powołanie planowane jest jeszcze przed końcem bieżącego roku. Celem nowo powstałego organu będzie reprezentowanie interesów osób starszych oraz współpraca z samorządem miejskim.

Wiceprzewodniczący Rady przedstawił analizę oświadczeń majątkowych radnych, natomiast Burmistrz omówił oświadczenia majątkowe pracowników samorządowych.

Kierownik Referatu Edukacji Urzędu Miasta Lubań zaprezentowała informację o stanie realizacji zadań oświatowych w roku szkolnym 2024/2025. Z przedstawionych danych wynika, że zauważalne są tendencje spadkowe w liczbie uczniów, przy jednoczesnym wzroście kosztów utrzymania placówek oświatowych oraz kosztów przypadających na jednego ucznia i przedszkolaka.

Podczas sesji Rada Miasta Lubań podjęła szereg uchwał, w tym m.in.:

  • odrzucenie skargi na działania Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 2 im. Europejskich Dróg Świętego Jakuba w Lubaniu,

  • nadanie nazwy nowej ulicy – ul. Braterska,

  • ustalenie wysokości stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w tym podatku na rok 2026,

  • przyjęcie Rocznego Programu Współpracy Gminy Miejskiej Lubań z organizacjami pozarządowymi i podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego,

  • uchwalenie „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Miejskiej Lubań na lata 2026–2035”, określającej kierunki działań w zakresie polityki społecznej miasta.

Rada podjęła również uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia oraz uchwalenia zmian miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w zachodniej części miasta oraz dla Staromiejskiego Centrum Miasta Lubań. Zmieniono budżet Gminy Miejskiej Lubań na 2025 rok oraz dokonano korekty Uchwały Nr XIII/63/2024 w sprawie wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025–2039 – w celu dostosowania planu dochodów, wydatków i wskaźników finansowych do aktualnych możliwości budżetowych miasta.

Na zakończenie sesji radni przyjęli uchwałę dotyczącą emisji obligacji komunalnych oraz zasad ich zbywania, nabywania i wykupu. Wysokość emisji ustalono na 7 mln zł, co stanowi 1,4 mln zł mniej niż zakładano w projekcie budżetu na rok 2025.

 

(ŁCR)

Nasza witryna wykorzystuje pliki cookies, m.in. w celach statystycznych. Jeżeli nie chcesz, by były one zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na ten temat...